Lokale helden staan aan wieg van duurzame, lokale energie

Amsterdam, 31 maart 2011. Dertien april worden de P-NUTS Awards uitgereikt door juryvoorzitters Herman en Herma Wijffels. Met de Awards worden voorlopers op het gebied van lokaal opgewekte energie uit duurzame bronnen in het zonnetje gezet. Tijdens het IIR-congres over Lokale Duurzame Energiebedrijven, op de Amsterdamse Zuidas. Lokale duurzame energiebedrijven zijn belangrijke spelers in de hedendaagse energievoorziening. De P-NUTS Awards zijn in 2010 voor het eerst georganiseerd met het doel de voorlopers op het gebied van lokaal opgewekte energie te bedanken. De voorlopers hebben de innovaties in praktijk gebracht, organisatievormen uitgetest en hobbels die met experimenteren gepaard gaan meegemaakt.  Bepaal mee welk initiatief de winnaar wordt van de IRR Conferenties-Publieksprijs en stem mee via www.p-nuts.nu sms of twitter. Iedereen kan meestemmen!

Lokale energiebedrijven zijn in handen van de eindgebruiker, net als vroeger, maar nu toegerust met moderne innovatieve en duurzame energiesystemen. In Nederland zijn al meer dan 100 van dit soort bedrijven en 40 daarvan hebben zich aangemeld voor de P-NUTS Awards. De Awards worden voor de tweede maal uitgereikt, wederom door niemand minder dan Herma en Herman Wijffels. 13 april is het zover, dan worden de winnaars bekendgemaakt. De genomineerden voor de P-NUTS Awards komen uit heel Nederland, van Friesland tot Brabant tot Zuid Holland en daartussen in. De jury bestaat naast het echtpaar Wijffels uit hoogleraar Jacqueline Cramer, econoom Arnold Heertje, en vele vele anderen uit bedrijfsleven en politiek.

P-NUTS Awards, er zijn er dit jaar zeven, zoals bijvoorbeeld de KNHM mooiste burgerinitiatief Award, de ABN AMRO mooiste ondernemers Award en de Falckstaete mooiste overheidsinitiatief Award. Bij de InnovatieNetwerk – Nieuwe Nuts Award is de zeggenschap voor 51% in handen van de eindgebruikers.

Veertig initiatiefnemers van lokale, duurzame energiebedrijven hebben zich aangemeld voor de P-NUTS Awards 2011. Stuk voor stuk bijzondere, inspirerende initiatieven. Door de eenvoud en praktische toepasbaarheid zoals het BoerENBuur-project bijvoorbeeld, of door het innovatief gebruik maken van de aarde bij het Aardwarmteproject Pijnacker. Of door een hele gemeente in een keer mee te nemen zoals in Apeldoorn. De jury had er een harde dobber aan. Uiteindelijk is de keuze gevallen op:  Strijp S, boerENbuur, Aardwarmteproject Pijnacker, Beheervereniging ‘Doorzon’, Haal je energie uit Biesland, Microferm, ZonVAst /Zelf investeren zonne-energie, DEVO, Oostereiland Hoorn, DE-on, DeA en Eemflow Energy.  Bekijk deze en alle andere inzendingen op www.p-nuts.nu .

Op 13 april zal de jury onder leiding van juryvoorzitters Herman en Herma Wijffels de P-NUTS Awards uitreiken. Innovatienetwerk, KNHM, ABN AMRO, Falckstaete, Wij krijgen Kippen, Alliander,  en IIR conferenties zijn de partners van deze Awarduitreiking.

Over de P-NUTS Awards

De Awards zijn in het leven geroepen om de koplopers op het gebied van lokaal opgewekte duurzame energie in het voetlicht te zetten. Kenmerkend is dat het om een initatief van bevlogen mensen gaat dat uitgroeit tot lokaal energie opwekken uit duurzame bronnen en waarbij de energie geleverd wordt aan de omgeving. Juryvoorzitters Herman en Herma Wijffels reiken de P-NUTS Awards uit op woensdag 13 april tijdens het congres over het opzetten van lokale, duurzame energiebedrijven in Amsterdam.

>>Einde bericht<<<

PNUTS 2011 op provincie

Over NEWNRG

Het doel van NEWNRG is zoveel mogelijk eeuwige energie voor wonen, werken en vervoer door het opzetten van lokale duurzame energiebedrijven. Schonere energie, voor iedereen toegankelijk. Door gebruik te maken van oneindige, natuurlijke energiebronnen. Betaalbaar voor iedereen. De wereld over op lokale duurzame energie, we maken het nog mee!

Voor meer informatie kunt u terecht bij Pauline Westendorp, directeur van NEWNRG en initiatiefneemster van de P-NUTS Awards. 06-54723019, pauline@newnrg.nl

Genomineerden:

Categorie InnovatieNetwerk – Nieuwe Nuts